tisdag 11 april 2017

Vikten av en fördjupad upplevelse av läsning

Igår var jag i Stockholm närmare bestämt i en härligt dammig lagerlokal i Järva stad där tre härliga människor mötte upp för att visa och prata om ett projekt som jag skall vara lite delaktig i. Detta besök var helt fantastisk och jag har nu analyserat vad det är som gör att jag går igång så mycket på en sån här ide. Jag tror det handlar om att ge barnen något utöver det vanliga - en fördjupad upplevelse av en text eller en bok.

"-Vår ambition är att åstadkomma spännande lek och lärautställningar relaterade till de mest intressanta svenska barnboksförfattarna" säger Tor Svae och Roger Josefsson. 



Projekten syftar till att väcka barns läslust! Och vem är inte bättre att samarbeta med då om inte Martin Widmark. Den utställning som just nu byggs i Järva stad är en modell över Cirkusen i Martin Widmarks bok "Cirkusmysteriet". 
Denna utställning när den är färdigbyggd kommer att plockas ner och upp på olika ställen i vårt avlånga land. Bibliotek, skolor och kulturhus har möjlighet att hyra den under några veckor. Här kan ni läsa mer: http://www.xn--barnutstllningar-2nb.nu/


Vad blir då min uppgift i detta spännande projekt? Jo jag skall skriva ett lärarprogram hur man som pedagog kan förbereda en barngrupp inför ett besök på utställningen och även göra några uppgifter att genomföra under själva besöket. Mycket handlar om att skapa ett läsengagemang utifrån boken som sedan kan fördjupas under besöket.


Jag blev som sagt oerhört inspirerad för jag tror på detta med att få uppleva läsningen med flera sinnen gör att texten sätter sig i kroppen. När jag tänker efter har det nog alltid varit en viktig del i min undervisning och någonting jag saknat lite nu när jag inte längre har klass. Tittar man in på min blogg hittar man en mängd exempel på detta. Vilken himla tur att jag återigen får möjlighet göra detta med människor som brinner för samma sak. Så kul det ska bli!

Här hittar ni några exempel på hur man kan fördjupa ett tema, en text eller en uppgift:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar